KEMAHIRAN MEMBACA
Definisi Membaca
(i)
Membaca merupakan satu proses mengubah simbol-simbol grafik iaitu tulisan
kepada konsep-konsep intelektual dan proses ini memerlukan daya mental.
(ii)
Membaca adalah terjemahan daripada bentuk tulisan kepada satu bentuk bahasa
yang membolehkan pembaca menimbulkan makna daripada bentuk tulisan berkenaan.
(iii)
Membaca melibatkan kebolehan mengenal lambang-lambang dan menterjemah
lambang-lambang itu semula kepada bunyi bahasa dan memahami makna atau tanggapan
yang disampaikan oleh tulisan itu.
(iv)
Membaca merupakan satu cara untuk memahami pola-pola bahasa daripada bentuknya
yang bertulis.
(v)
Membaca melibatkan proses mekanikal iaitu membunyikan huruf-huruf yang dicetak
dan menjawab beberapa soalan yang berkaitan dengan tajuk yang dibaca dan
melibatkan proses pemikiran yang konstruktif.
Tujuan
Membaca
1) SERTA
MERTA
2) LANJUTAN
Tujuan
Membaca Serta Merta
Tujuan serta-merta adalah untuk membolehkan murid
membaca dan memaham sesuatu bahan yang digunakan.
Apabila seseorang murid
dikatakan ‘boleh membaca’, maka
kenyataan itu bermaksud murid berkenaan boleh membaca dengan cepat, tidak
teragakagak, boleh membaca
dengan serta- merta dan tidak
mengambil masa yang panjang untuk menghabiskan sesuatu bahan bacaan.
Selain itu, ‘boleh membaca’ juga bererti
murid boleh membaca bersendirian tanpa bergantung kepada bantuan guru.
Tujuan serta-merta juga mempunyai tujuan-
tujuan yang lain, antaranya:
untuk membolehkan murid membaca dengan sebutan
dan rentak irama atau intonasi yang betul.
Untuk membolehkan murid membaca senyap tanpa
berasa sebarang gangguan.
Untuk mewujudkan sikap suka dan mahu membaca
terus menerus dan mencari pengertian daripada yang dibaca.
Untuk menimbulkan minat mahu membaca sebagai
alat hiburan atau alat pengisi masa lapang dan menambah pengetahuan.
Tujuan Membaca Lanjutan
ü Tujuan
lanjut bermaksud murid dapat membetulkan fahamannya yang salah, membandingkan
fikiran dan pengalaman orang lain untuk menyelesaikan masalah hidupnya sendiri.
ü Murid seharusnya
dapat berfikir dan
melahirkan fikiran dengan cara yang teratur. Apabila mereka
boleh membaca maka dapatlah mereka
menambah satu lagi
alat perhubungan iaitu membolehkan mereka merapatkan diri
dengan orang lain yang ada di sekelilingnya.
ü Tujuan
lanjut bermatlamat;
•
Sebagai alat untuk meningkatkan pengetahuan dan pengalaman setelah keluar dari
sekolah dan juga sebagai satu cara untuk menyambung muridan.
• Merapatkan
lagi diri dengan
masyarakat dan memudahkan mereka untuk mengikuti
perkembangan alam dan manusia.
•
Meluaskan fahaman serta membetulkan idea-idea yang salah. Menjadikan bahanbahan perbandingan dengan
orang lain.
•
Mendapat bahan fikiran untuk dijadikan panduan hidup iaitu dengan meneladani
perkara-perkara yang baik yang dilakukan oleh orang lain.
3)
Tujuan membaca juga dapat dilihat
berdasarkan kepada tujuan pengajaran dan pembelajaran membaca. Secara umumnya,
membaca dilaksanakan bagi mencapai tujuan atau matlamat yang berikut;
(i)
Membolehkan murid mengenal huruf, menyebut nama dan bunyi huruf.
(ii)
Melatih murid membaca dengan sebutan, tekanan, nada dan intonasi yang betul.
(iii)
Membina kebiasaan menuturkan ayat-ayat yang gramatis sebagaimana dalam bahan
bacaan
yang dibacanya.
(iv)
Melatih murid membaca secara senyap dan pantas di samping dapat memahami isi
yang
dibaca dengan pantas juga.
(v)
Melatih murid memetik isi-isi bahan bacaan dengan cepat dan tepat dan
menyatakan
semula
kepada orang lain dengan ayat yang betul dan boleh difahami dengan mudah.
(vi)
Menanamkan kemahiran untuk menjelaskan makna perkataan dan ayat-ayat dengan
cepat,
jelas dan tepat.
(vii)
Menghidupkan minat suka menyiasat dan mendalami maksud yang dibaca.
(viii)
Meluaskan kosa kata, mengenal pasti perbezaan maknanya dalam konteks yang
berbeza.
Proses
Membaca
MENGECAM, MEMILIH, MAKNA …
HUBUNGKAIT IDEA, SUSUN…
GENERALISASI
PENILAIAN
Jenis
Bacaan
MEKANIS
MENTALIS
INTENSIF
EKSTENSIF
Peringkat
Kemahiran Membaca
KESEDIAAN MEMBACA
PRABACAAN
AKTIVITI MEMBACA
MEKANIS
MEMBACA DAN MEMAHAM
Peringkat
Kemahiran Membaca 2
o PENUBUHAN MAKNA
o PENTAFSIRAN MAKNA
o PERUMUSAN MAKNA
o PENILAIAN MAKNA
Teknik
Membaca
SQ3R
KWLH
DR-TA
Perancangan
dan Penilaian Bacaan
PERANCANGAN
MEMILIH BAHAN
MENILAI
Tiada ulasan:
Catat Ulasan