-->

Pengajaran Bahasa Melayu Berasaskan Komputer

Blog ini diterbitkan untuk pembacaan umum yang berkaitan dengan nota-nota pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Secara umumnya, blog ini sangat sesuai untuk pembacaan dari segi semua lapisan masyarakat dan peringkat umur. Oleh itu, setiap catatan yang akan saya paparkan pada blog ini akan memberi seribu makna dan manfaat kepada para pembaca blog ini.

  • HALAMAN UTAMA ARNIEZA KAORU... ^_^
  • BAHAN PENGAJARAN (NOTA)
  • HURAIAN SUKATAN PELAJARAN
  • KATALOG INTERNET

Sabtu, 25 Januari 2014

INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - TATABAHASA)

KEMAHIRAN TATABAHASA

Terdapat pelbagai aspek dalam kemahiran tatabahasa yang akan kita pelajari. Sekarang kita akan memahami sistem bahasa yang terdapat dalam kertas soalan SPM. Dalam Kertas Bahasa Melayu SPM, aspek sistem bahasa akan diuji dalam soalan nombor 3. Secara keseluruhan, soalan tatabahasa adalah seperti berikut :


Soalan 3 : Pengetahuan Bahasa dan Kemahiran Tatabahasa



Soalan 3 (a) : Membina ayat daripada enam perkataan yang dikemukakan



Soalan 3 (b) : Menukarkan ayat, menyambungkan ayat, memisahkan ayat,



                        atau menganalisis ayat



Soalan 3 (c) : Mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan



Soalan 3 (d) : Mengenal pasti kesalahan kata atau istilah dan kesalahan  
                       
                        bahasa



Soalan 3 (e) : Peribahasa

Membina ayat 
Soalan bahagian ini merangkumi ;

  • Kata dasar dan kata terbitan
  • Kata banyak makna
  • Kata yang hampir sama makna
  • Kata nama
  • Kata kerja
  • Kata adjektif
  • Kata ganda
  • Kata tugas
  • Kata terbitan/pasangan kata terbitan
  • Pasangan kata homograf
  • Pasangan kata dasar dan kata ganda seluruh
  • Pasangan kata ganda dan kata majmuk
  • Pasangan kata dasar dan kata ganda berimbuhan
  • Pasangan kata ganda seluruh dan kata terbitan
  • Pasangan kata dasar dan kata majmuk
  • Pasangan kata homofon
  • Kata pinjaman bahasa Melayu
  • Kata tunggal
  • Kata terbitan
  • Kata majmuk


Teknik menjawab soalan membina ayat.


  • Tatabahasa Dewan dan Kamus Dewan digunakan sebagai rujukan utama.
  • Baca dan fahami arahan soalan yang diberikan.
  • Setiap ayat yang dibina akan diberikan sebanyak 1 markah sahaja.
  • Jika murid melakukan kesalahan bahasa dari segi tatabahasa, 1/2markah akan ditolak.
  • Tidak perlu membina ayat yang meleret atau terlalu panjang tetapi ayat yang dibina mestilah ayat yang matang, yang sesuai dengan tahap murid tingkatan 5 (memadai 8 - 12 perkataan sahaja).
  • Ayat yang dibina tidak dijadikan kata nama khas, kata majmuk atau peribahasa.
  • Murid haruslah menguasai jenis kata, pola ayat, jenis ayat, ragam ayat dan binaan ayat.
  • Perhatikan contoh binaan ayat di bawah :


  1. Nizam menaikkan  bendera ketika lagu negaraku dinyanyikan. (Ayat Gramatis)
  2. Nizam menaiki  bendera ketika lagu negaraku dinyanyikan.(Ayat Tidak Gramatis)




  • Dalam ayat (1) , ayat tersebut tepat dari segi makna dan betul dari segi tatabahasa.
  • Ayat (2) , betul dari segi tatabahasa tetapi tidak betul dari segi maknanya. 
  • Ayat ini dikatakan tidak gramatis kerana perbuatan Nizam menaiki bendera tidak logik.





Menukarkan ayat, menyambungkan ayat, memisahkan ayat, atau menganalisis ayat

Menukarkan ayat ;

(a) Cakap ajuk cakap pindah /cakap pindah cakap ajuk



  • Baca petikan beberapa kali dan fahami isi-isi penting yang terkandung di dalamnya.
  • Jangan prosakan petikan.
  • Jangan gunakan bahasa basahan/pasar/dialek.
  • Jangan buat laporan.
  • Tuliskan jawapan dalam satu perenggan sahaja.
  • Jangan gunakan sinkof seperti dah, dan lain-lain.
  • Patuhi 4 proses:  
  1. Penghilangan - Tanda baca seperti pembuka dan penutup pengikat kata ("…."), tanda tanya (?) atau tanda seru (!) dihilangkan.
  2. Penambahan – Anda perlu memberi imbuhan pada kata yang sesuai atau menambah kata-kata tertentu (asalkan tidak mengubah maksud asal) supaya susunan lebih lengkap dan gramatis.
  3. Penukaran – Tukarkan kata ganti nama diri, masa dan tempat kepada bentuk yang sesuai. 
  4. Penggantian – Kata seru hendaklah diubah kepada maksudnya.
  • Markah diberi secara impression dengan penekanan pada maksud dan jalinan ayat; jumlah dan susunan isi; kesesuaian perkataan dan teknik pemindahan bahasa.
  • Kelemahan yang sering dilakukan oleh pelajar ialah lemah dalam tatabahasa., menyalin bulat-bulat dialog dengan membuang tanda baca, dan isi yang tidak cukup.
  • Bagi aspek menukarkan dialog kepada cakap ajuk, proses penukaran adalah sebaliknya dengan menepati piawai cakap ajuk.




(b) Ayat susunan biasa / ayat songsang


  • Ayat susunan biasa ialah ayat yang subjeknya didahulukan daripada predikat. 
  • Ayat songsang ialah ayat yang predikat atau sebahagian daripada unsur predikat dikedepankan. 




(c) Ayat aktif / ayat pasif

  • Ayat aktif ialah ayat yang meletakkan subjek atau pelakunya pada awal ayat.
  • Penanda bagi ayat aktif ialah kata kerja yang menerima imbuhan meN....,meN....i,dan meN....kan.
  • Ayat pasif ialah ayat yang objek hadir pada permulaan ayat.
  • Penanda bagi ayat pasif ialah kata kerja yang menerima imbuhan di....,di...i, di...kan,ter....,ber..., dan ke...an.
  • Bagi ayat pasif, Kata Ganti Nama Diri I dan II hadir di hadapan kata kerja.

Menulis semula ujaran yang tidak gramatis
  • Kata singkatan seperti nak, ni, mau dan sebagainya mesti ditulis dalam bentuk bahasa Melayu yang lengkap.
  • Kata asing seperti lu, best dan sebagainya perlu ditukar dengan perkataan yang sesuai dalam bahasa Melayu baku.
  • Pastikan ayat yang digunakan sesuai sama ada ayat penyata biasa, ayat songsang, ayat pasif, ayat gabungan dan sebagainya mengikut struktur ujaran yang asal.


Menyambungkan ayat ;

  1. Murid perlu menggabungkan ayat-ayat mengikut jumlah dalam arahan soalan.
  2. Murid perlu mengenal pasti kelompok idea dalam petikan.
  3. Murid perlu menguasai kaedah penulisan dan contoh penggunaan kata hubung yang sesuai, penanda wacana dan tanda bacaan untuk menggabungkan ayat-ayat.
  4. Menggunakan sistem nombor (i., ii., iii., dsb.).
  5. Jangan tinggalkan isi penting.



Memisahkan ayat / Mencerakinkan ayat;
  1. Tentukan dahulu subjek dan predikat dalam ayat.
  2. Kenal pasti kata hubung yang terdapat dalam ayat berkenaan dengan menggariskan kata hubung berkenaan.
  3. Bina ayat tunggal baharu yang mempunyai satu subjek dan satu predikat berdasarkan stuktur asal dan mengikut susunan.



 Menganalisis ayat ;

  • Murid perlu menganalisis ayat-ayat yang diberi dan menentukan binaan subjek dan predikat ayat berkenaan.
  • Murid perlu mengenal pasti empat pola ayat dalam bahasa Melayu iaitu:


         1) FN + FN
         2) FN + FK
         3) FN + FA
         4) FN + FS
  • Jenis-jenis ayat dalam bahasa Melayu:
  1. Ayat Penyata
  2. Ayat Tanya
  3. Ayat Seruan
  4. Ayat Perintah :-


  • Jenis-jenis ayat majmuk :-
  1. Ayat majmuk gabungan
  2. Ayat majmuk pancangan
  3. Ayat majmuk Campuran


Mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan dan


Mengenal pasti kesalahan kata atau istilah dan kesalahan  
bahasa. 




Peribahasa



Mengesan kesalahan dalam ayat;

  1. Terdapat pelbagai kesalahan tatabahasa yang biasa dilakukan oleh murid dan masyarakat dalam perbualan sehari-hari.
  2. Murid mesti jelas dan faham tentang punca kesalahan ejaan atau struktur ayat yang berkenaan.
  3. Umumnya kesalahan yang sama akan berulang.
  4. Markah yang diperuntukkan boleh dijadikan panduan mengenal pasti bilangan kesalahan ejaan.
  5. Murid perlu menggunakan Tatabahasa Dewan sebagai rujukan asas berhubung dengan hukum tatabahasa.
  6. Markah yang diperuntukkan boleh dijadikan panduan mengenal pasti bilangan kesalahan dalam ayat.
  7. Murid mesti menguasai nota tentang kesalahan biasa dalam tatabahasa, bahasa istana yang umum dan gelaran kebesaran / panggilan tokoh dalam masyarakat.



Memberi imbuhan;
  1. Mengenal pasti penggolongan kata dasar.
  2. Mengetahui konsep awalan, akhiran dan apitan dan makna perkataan yang diimbuhkan.
  3. Markah yang diperuntukkan boleh dijadikan panduan .
  4. Mengenal pasti bilangan kata dasar yang terlibat dalam ayat.
Mengenal pasti perkataan tertinggal dalam ayat.
  1. Mengenal pasti golongan perkataan.
  2. Markah yang diperuntukkan boleh dijadikan panduan mengenal pasti bilangan perkataan yang perlu ditambah dalam ayat.
  1. Murid perlu menguasai maksud peribahasa.(termasuk simpulan bahasa, perbidalan, perumpamaan, pepatah,bidalan,perbilangan dan kata hikmat.)
  2. Murid perlu mengaplikasi penggunaan peribahasa dalam ayat yang gramatis.
  3. Murid perlu menguasai peribahasa yang ada dalam buku teks.
  4. Bentuk soalan yang dikemukakan lazimnya mementingkan penggunaan/aplikasi peribahasa iaitu:

  • membina ayat berdasarkan peribahasa
  • menyatakan maksud peribahasa
  • Menyatakan peribahasa berdasarkan maksud
  • Menyatakan peribahasa berdasarkan ayat
  • Menyatakan peribahasa berdasarkan petikan ( situasi )
  • Menyatakan peribahasa berdasarkan petikan perbualan
  • Menyatakan peribahasa yang sama maksud
  • Melengkapkan tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.
Dicatat oleh arnieza kaOru di 6:00 PTG
E-melkan IniBlogThis!Kongsi pada XKongsi ke FacebookKongsi ke Pinterest

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama
Langgan: Catat Ulasan (Atom)

click to create your own

Islamic widget

Asmaul Husna 99 Beautiful Names of Allah

SENARAI CATATAN BLOG KAORU ^_^

  • AKTIVITI NYANYIAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN VIDEO
  • HAIWAN KESAYANGAN SAYA
  • INTERAKSI 1 : PENGGUNAAN ENJIN PENCARI BAHAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 1 : PENGGUNAAN ENJIN PENCARI BAHAN BAHASA MELAYU (KATALOG INTERNET)
  • INTERAKSI 2 : MENGGUNAKAN INTERNET, ENJIN PENCARI BAHAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 3 : APLIKASI GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET (BROSUR)
  • INTERAKSI 3 : APLIKASI GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET (ETIKA PENGGUNAAN INTERNET)
  • INTERAKSI 3 : APLIKASI GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET (LICENSE CREATIVE COMMON)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - MEMBACA)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - MENDENGAR DAN BERTUTUR 2)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - MENDENGAR DAN BERTUTUR)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - MENULIS)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - SENI BAHASA)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - TATABAHASA)
  • INTERAKSI 5 : MEMBINA DAN MENGGUNAKAN TAPAK, LAMAN WEB PEMBELAJARAN DAN PAKEJ TUTORIAL PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (PROSEDUR PEMBINAAN LAMAN WEB)
  • INTERAKSI 5 : MEMBINA DAN MENGGUNAKAN TAPAK, LAMAN WEB PEMBELAJARAN DAN PAKEJ TUTORIAL PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (PROSEDUR)
  • INTERAKSI 6 : MEMBINA DAN MENGAPLIKASIKAN STRUKTUR DAN PERPAUTAN DALAM PENYUSUNAN BAHAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 7 : MENGAPLIKASIKAN MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU.
  • INTERAKSI 8: PENGAJARAN BAHASA MELAYU SECARA DALAM TALIAN DAN LUAR TALIAN
  • INTERAKSI 9: MENGEDIT BAHAN PENGAJARAN BAHASA MELAYYU SECARA ATAS TALIAN MENJADI BROSUR, NEWSLETTER DAN KAD PENGUMUMAN
  • INTERAKSI 10 : MEMBINA BAHAN VIDEO DAN AUDIO UNTUK PENGAJARAN KEMAHIRAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 11: PENGAJARAN BAHASA MELAYU SECARA SIDANG VIDEO
  • INTERAKSI 12 : MENGGUNAKAN ALAT PENGARANGAN DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 13 : MEREKA CIPTA ANIMASI DALAM PERSEMBAHAN BAHAN PENGAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 14 : BENGKEL CAKERA PADAT PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 15 : SEMINAR DAN PAMERAN TMK DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU DEKAD, KINI DAN MENDATANG.
  • ISU-ISU SEMASA TENTANG PENGGUNAAN KOMPUTER

Islamic Quote

Islamic Quote of the Day

Digital Clock Islamic

Digital Clock Islamic Ornamental Button

calendar kaoru

Islamic Calendar

Blogger Themes

Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Blogger Tips and TricksLatest Tips For BloggersBlogger Tricks

Members Kaoru

  • BLOG SAIFUL
    11 tahun yang lalu
  • BLOG ZURINA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG JOSEPHINE
    11 tahun yang lalu
  • BLOG SIEW LI
    11 tahun yang lalu
  • BLOG AZWA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG LIANA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG ALLERY
    11 tahun yang lalu
  • BLOG JOSEPH
    11 tahun yang lalu
  • BLOG TARMIZI
    11 tahun yang lalu
  • BLOG HAFIZ
    11 tahun yang lalu
  • BLOG TIKAH
    11 tahun yang lalu
  • BLOG AINUL
    11 tahun yang lalu
  • BLOG SIEW LENG
    11 tahun yang lalu
  • BLOG FIKRI
    11 tahun yang lalu
  • BLOG AZIM
    11 tahun yang lalu
  • BLOG POR
    11 tahun yang lalu
  • BLOG ASUN
    11 tahun yang lalu
  • BLOG JACK
    11 tahun yang lalu
  • BLOG AIDA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG TASHA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG JANI
    11 tahun yang lalu
  • BLOG TEA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG SOLLEHAH
    11 tahun yang lalu
  • BLOG GELMY
    11 tahun yang lalu
  • BLOG PEREIRA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG EN.KHAIRI
    14 tahun yang lalu

About Me

Foto saya
arnieza kaOru
Sungai Petani, Kedah, Malaysia
Selamat Datang Ke Blog Saya, Nurul Aniza Shaini. a.k.a Arnieza KaOru. Mudah-mudahan segala maklumat yang terdapat dalam blog ini dapat dikongsi bersama-sama. In Sha Allah, ilmu yang akan disampaikan akan diberkati dan dirahmati. Amin...
Lihat profil lengkap saya

BILANGAN PELAWAT BLOG ARNIEZA KAORU ^_^

the best web counter
Know Web Hits

Hiasan Maple


Followers Kaoru


Animated School Pencil


Sederhana Itu Indah

Tema Ringkas. Imej tema oleh konradlew. Dikuasakan oleh Blogger.