-->

Pengajaran Bahasa Melayu Berasaskan Komputer

Blog ini diterbitkan untuk pembacaan umum yang berkaitan dengan nota-nota pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Secara umumnya, blog ini sangat sesuai untuk pembacaan dari segi semua lapisan masyarakat dan peringkat umur. Oleh itu, setiap catatan yang akan saya paparkan pada blog ini akan memberi seribu makna dan manfaat kepada para pembaca blog ini.

  • HALAMAN UTAMA ARNIEZA KAORU... ^_^
  • BAHAN PENGAJARAN (NOTA)
  • HURAIAN SUKATAN PELAJARAN
  • KATALOG INTERNET

Ahad, 16 Februari 2014

INTERAKSI 8: PENGAJARAN BAHASA MELAYU SECARA DALAM TALIAN DAN LUAR TALIAN



1.      Melaksanakan simulasi pengajaran dalam talian.
2.      Melaksana simulasi pengajaran dalam talian dan luar talian dengan menggunakan laman web dan tapak pembelajaran.

Pembelajaran Dalam dan Luar Talian dengan Menggunakan Tapak dan Laman Web Pembelajaran.
§  Murid-murid gemar untuk menggunakan komputer dan internet. 
§  Sifat sebegini yang dimiliki oleh murid wajar diambil kesempatan oleh guru untuk menggunakannya dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah rendah.
§  Untuk membantu guru supaya senang untuk mengunjungi laman yang berkenaan di  internet, maka guru perlu menyimpan rekod penerokaan mereka dalam bentuk Fail Internet dan juga Katalog Alamat Internet.
§  Guru boleh menggunakan laman web yang berkenaan untuk digunakan sebagai bahan pengajaran. 
§  Langkah penggunaan laman web adalah seperti berikut:
Ø   Tentukan objektif pengajaran yang hendak dicapai
Ø  Guru menjelaskan tugasan yang perlu murid lakukan
Ø  Minta murid melayari laman web yang disediakan
Ø  Murid melaksanakan tugasan yang diberikan dan melaporkannya dengan menggunakan alat pengarangan elektronik
Ø  Guru membuat kesimpulan.

Melaksanakan Simulasi Pengajaran Dalam Talian
LANGKAH 1 :
§  Guru mengakses internet dan membuka portal pendidikan untuk pembelajaran.
§  Lihat contoh portal pendidikan di bawah :
§  http://upsrbm.tripod.com/bk.htm



LANGKAH 2 :
§  Guru akan memilih tatabahasa yang hendak diajar pada hari tersebut dan mengikut sukatan pelajaran.
§  Contohnya guru tersebut memilih untuk mengajar golongan kata pada hari tersebut, maka guru akan klip pada kata kerja.
§  Lihat contoh di bawah selepas perkataan kata kerja diklik :


LANGKAH 3 :
§  Guru akan megajar kata kerja berdasarkan apa yang terdapat di portal pendidikan tersebut.
§  Guru akan memberikan beberapa contoh kata nama serta menyuruh murid-murid memberi contoh kata nama.
LANGKAH 4 :
§  Selepas itu, guru akan memberikan latihan kepada murid-murid.
§  Guru boleh menggunakan latihan yang terdapat di dalam portal pendidikan tersebut.
§  Lihat contoh di bawah :


LANGKAH 5 :
§  Guru akan klik pada perkataan latihan 1.
§  Lihat contoh di bawah selepas latihan 1 diklik :


§  Guru boleh memanggil murid-murid untuk menjawab soalan-soalan latihan yang terdapat di portal pendidikan ini.
§  Akhir sekali guru akan memberi kerja iaitu menyalin soalan di dalam buku latihan.

Melaksana Simulasi Pengajaran Dalam Talian Dan Luar Talian Dengan Menggunakan Laman Web Dan Tapak Pembelajaran

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU TAHUN 1

Tarikh                                                : 26 Mac 2012
Masa                                                  : 0845-0945 (60 minit)
Tahun                                                : Tahun 1 Bendahara
Tema                                                             : Kesihatan dan Kebersihan
Tajuk Pelajaran                               : Tiada Aedes Tiada Denggi
Bilangan Murid                               : 30 orang
Standard Kandungan                   : 1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

Standard Pembelajaran                : 1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan betul menggunakan ayat tunggal.

Objektif                                              : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
                                                                              i.        Membina 3 ayat tunggal berdasarkan gambar.
                                                                            ii.        Mengetahui dan menceritakan 5 cara menghapuskan tempat pembiakan aedes.

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran :
                      i.        Bercerita berdasarkan video
                    ii.        Membina ayat secara berkumpulan dan individu
                   iii.        Lembaran Kerja
Pengetahuan Sedia Ada                         : Murid pernah melihat nyamuk aedes
Pengisian Kurikulum                                :
                      i.        Ilmu    - Pendidikan Sivik, Pendidikan Kesihatan
                    ii.        Nilai    - kerjasama, tanggungjawab, berbudi bahasa
ENT                                                                :
                      i.        Kemahiran Berfikir  - menjana idea untuk membina ayat tunggal
                    ii.        Kemahiran Belalajar Cara Belajar – belajar secara berkumpulan
                   iii.        Kontekstual – kebersihan persekitaran rumah
                   iv.        Kecerdasan Pelbagai – interpersonal, verbal-linguistik, intrapersonal
                                                                       
EMK                                                               :  Inovasi dan Kreativiti 
Sistem Bahasa                                            : Ayat Tunggal
Bahan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran :
Video, LCD, Lembaran Kerja, Gambar

LANGKAH/
MASA
KANDUNGAN
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
CATATAN
Set Induksi
(5 minit)
Gambar mangsa demam denggi
1. Murid melihat gambar.

2. Mengaitkan dengan tajuk Tiada Aedes Tiada Denggi.
BBB:
Gambar 1,LCD

ENT: Kontekstual
Langkah 1
(10 minit)
Kitaran hidup nyamuk aedes
1. Murid melihat dan memahami kitaran hidup nyamuk aedes.

2. Murid membina 3 ayat tunggal berdasarkan gambar kitaran nyamuk.

3. Beberapa orang murid membentangkan ayat.

BBB:
Gambar 2,LCD

Tatabahasa: ayat tunggal

ENT:
Kemahiran berfikir, verbal-linguistik
Langkah 2

(10 minit)
Tayangan video Hapuskan Tempat Pembiakan Aedes kepada murid.  
1. Murid menonton tayangan video. 

2. Murid menceritakan kembali mengenai tempat aedes membiak berdasarkan video yang ditonton kepada rakan.

3. Beberapa murid menceritakan kembali mengenai video yang ditonton di hadapan kelas.
BBB:
Video, LCD

ENT: Verbal Linguistik, interpersonal

Nilai: Kerjasama, berbudi bahasa

Ilmu:
Pen. Kesihatan dan Sivik
Langkah 3
( 15 minit)
Berbincang secara berkumpulan.
1. Murid dibahagikan kepada 6 kumpulan.

2. Setiap kumpulan diminta berbincang mengenai 5 cara untuk mengahapuskan tempat pembiakan aedes berdasarkan gambar yang diberi.

3. Secara berkumpulan, murid diminta menceritakan tentang cara-cara menghapuskan aedes secara bergilir-gilir menggunakan ayat tunggal. (seorang murid satu cara)
EMT: Kreativiti
ENT: Kemahiran Belajar, verbal-linguistik

BBB:
Gambar 3

Nilai: tanggungjawab, kerjasama

Tatabahasa:
Ayat tunggal
Langkah 4
(15 minit)


Pemerhatian pembentangan murid.
Pentaksiran:

Penilaian berdasarkan aktiviti yang dijalankan


Pemerhatian

ENT: Kemahiran Berfikir, intrapersonal
Borang pengurusan grafik
Pengayaan
1. Melengkapkan peta minda yang disediakan.  (lembaran kerja 1)
EMK: Inovasi
BBB:
Lembaran kerja
ENT:
Intrapersonal, kontekstual


Padanan ayat
Pemulihan
1. Memadankan ayat dengan gambar.
2. Tanda jawapan yang betul.  (lembaran kerja 2)
Penutup
(5 minit)
1. Penutup kognitif;



2. Penutup sosial
1. Murid diingatkan mengenai cara menjauhkan diri daripada penyakit demam denggi.

2. Murid diminta memberi pendapat mengenai perkara yang harus dilakukan oleh masyarakat untuk menghapuskan aedes. 
Nilai:  bertanggungja-wab
ENT: kontekstual
EMK:
Kreativiti

Refleksi :
      i.        Kelemahan:



    ii.        Kekuatan:



   iii.        Penambahbaikan:




GAMBAR 1

GAMBAR 2


GAMBAR 3

TAPAK PEMBELAJARAN






Dicatat oleh arnieza kaOru di 12:02 PG
E-melkan IniBlogThis!Kongsi pada XKongsi ke FacebookKongsi ke Pinterest

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama
Langgan: Catat Ulasan (Atom)

click to create your own

Islamic widget

Asmaul Husna 99 Beautiful Names of Allah

SENARAI CATATAN BLOG KAORU ^_^

  • AKTIVITI NYANYIAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN VIDEO
  • HAIWAN KESAYANGAN SAYA
  • INTERAKSI 1 : PENGGUNAAN ENJIN PENCARI BAHAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 1 : PENGGUNAAN ENJIN PENCARI BAHAN BAHASA MELAYU (KATALOG INTERNET)
  • INTERAKSI 2 : MENGGUNAKAN INTERNET, ENJIN PENCARI BAHAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 3 : APLIKASI GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET (BROSUR)
  • INTERAKSI 3 : APLIKASI GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET (ETIKA PENGGUNAAN INTERNET)
  • INTERAKSI 3 : APLIKASI GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET (LICENSE CREATIVE COMMON)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - MEMBACA)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - MENDENGAR DAN BERTUTUR 2)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - MENDENGAR DAN BERTUTUR)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - MENULIS)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - SENI BAHASA)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - TATABAHASA)
  • INTERAKSI 5 : MEMBINA DAN MENGGUNAKAN TAPAK, LAMAN WEB PEMBELAJARAN DAN PAKEJ TUTORIAL PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (PROSEDUR PEMBINAAN LAMAN WEB)
  • INTERAKSI 5 : MEMBINA DAN MENGGUNAKAN TAPAK, LAMAN WEB PEMBELAJARAN DAN PAKEJ TUTORIAL PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (PROSEDUR)
  • INTERAKSI 6 : MEMBINA DAN MENGAPLIKASIKAN STRUKTUR DAN PERPAUTAN DALAM PENYUSUNAN BAHAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 7 : MENGAPLIKASIKAN MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU.
  • INTERAKSI 8: PENGAJARAN BAHASA MELAYU SECARA DALAM TALIAN DAN LUAR TALIAN
  • INTERAKSI 9: MENGEDIT BAHAN PENGAJARAN BAHASA MELAYYU SECARA ATAS TALIAN MENJADI BROSUR, NEWSLETTER DAN KAD PENGUMUMAN
  • INTERAKSI 10 : MEMBINA BAHAN VIDEO DAN AUDIO UNTUK PENGAJARAN KEMAHIRAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 11: PENGAJARAN BAHASA MELAYU SECARA SIDANG VIDEO
  • INTERAKSI 12 : MENGGUNAKAN ALAT PENGARANGAN DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 13 : MEREKA CIPTA ANIMASI DALAM PERSEMBAHAN BAHAN PENGAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 14 : BENGKEL CAKERA PADAT PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 15 : SEMINAR DAN PAMERAN TMK DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU DEKAD, KINI DAN MENDATANG.
  • ISU-ISU SEMASA TENTANG PENGGUNAAN KOMPUTER

Islamic Quote

Islamic Quote of the Day

Digital Clock Islamic

Digital Clock Islamic Ornamental Button

calendar kaoru

Islamic Calendar

Blogger Themes

Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Blogger Tips and TricksLatest Tips For BloggersBlogger Tricks

Members Kaoru

  • BLOG SAIFUL
    11 tahun yang lalu
  • BLOG ZURINA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG JOSEPHINE
    11 tahun yang lalu
  • BLOG SIEW LI
    11 tahun yang lalu
  • BLOG AZWA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG LIANA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG ALLERY
    11 tahun yang lalu
  • BLOG JOSEPH
    11 tahun yang lalu
  • BLOG TARMIZI
    11 tahun yang lalu
  • BLOG HAFIZ
    11 tahun yang lalu
  • BLOG TIKAH
    11 tahun yang lalu
  • BLOG AINUL
    11 tahun yang lalu
  • BLOG SIEW LENG
    11 tahun yang lalu
  • BLOG FIKRI
    11 tahun yang lalu
  • BLOG AZIM
    11 tahun yang lalu
  • BLOG POR
    11 tahun yang lalu
  • BLOG ASUN
    11 tahun yang lalu
  • BLOG JACK
    11 tahun yang lalu
  • BLOG AIDA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG TASHA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG JANI
    11 tahun yang lalu
  • BLOG TEA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG SOLLEHAH
    11 tahun yang lalu
  • BLOG GELMY
    11 tahun yang lalu
  • BLOG PEREIRA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG EN.KHAIRI
    14 tahun yang lalu

About Me

Foto saya
arnieza kaOru
Sungai Petani, Kedah, Malaysia
Selamat Datang Ke Blog Saya, Nurul Aniza Shaini. a.k.a Arnieza KaOru. Mudah-mudahan segala maklumat yang terdapat dalam blog ini dapat dikongsi bersama-sama. In Sha Allah, ilmu yang akan disampaikan akan diberkati dan dirahmati. Amin...
Lihat profil lengkap saya

BILANGAN PELAWAT BLOG ARNIEZA KAORU ^_^

the best web counter
Know Web Hits

Hiasan Maple


Followers Kaoru


Animated School Pencil


Sederhana Itu Indah

Tema Ringkas. Imej tema oleh konradlew. Dikuasakan oleh Blogger.