-->

Pengajaran Bahasa Melayu Berasaskan Komputer

Blog ini diterbitkan untuk pembacaan umum yang berkaitan dengan nota-nota pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Secara umumnya, blog ini sangat sesuai untuk pembacaan dari segi semua lapisan masyarakat dan peringkat umur. Oleh itu, setiap catatan yang akan saya paparkan pada blog ini akan memberi seribu makna dan manfaat kepada para pembaca blog ini.

  • HALAMAN UTAMA ARNIEZA KAORU... ^_^
  • BAHAN PENGAJARAN (NOTA)
  • HURAIAN SUKATAN PELAJARAN
  • KATALOG INTERNET

Isnin, 10 Februari 2014

ISU-ISU SEMASA TENTANG PENGGUNAAN KOMPUTER

KOMPUTER DAN ISU-ISU BERKAITAN 
(Oleh: Ahmad Fauzi bin Mohamed)



Dunia masa kini telah didorong oleh perubahan-perubahan yang digerakkan oleh teknologi dan ledakan maklumat. Perkembangan tersebut telah mengubah dunia menjadi sebuah tempat tanpa sempadan atau kampung sejagat iaitu perkembangan yang berlaku di tempat lain akan segera memberi impak kepada kita semua (Wan Mohd. Zahid Mohd. Noordin,  1993).   Menurut Darr  dan  Goodman  (dalam   Irwin,  2000),  penciptaan dan perkembangan  komputer  akan memberi  kesan perubahan sekurang-kurangnya  kepada tiga perkara iaitu tingkah laku interpersonal, komunikasi, dan pendidikan.

Malaysia juga sedang menuju ke arah pembangunan dan perubahan yang pesat. Hala tuju negara untuk menjadi negara maju menjelang tahun 2020 memerlukan tenaga manusia  yang terlatih  dalam  pelbagai bidang. Dalam  bidang teknologi  umpamanya, keperluan akan berteraskan kepada kuasa suria, angin, nuklear, bioteknologi, komputer, elektronik, robotik dan komunikasi yang tidak terhad. Walaupun perkembangan tersebut seharusnya menyaksikan penggunaan komputer dalam pendidikan semakin menyerlah, namun  pelaksanaan  program  berasaskan teknologi  maklumat  khususnya  di  sekolah- sekolah didakwa lembap dan dianggap masih jauh ketinggalan.

Komputer berasal  dari  bahasa Latin  computare iaitu  yang  membawa makna menghitung. Komputer pada dasarnya  ialah sebuah mesin yang dapat menyimpan dan mengolah atau memproses  data.   Komputer tidak boleh berfikir atau membuat taakulan tetapi  boleh melaksanakan tugasan  berdasarkan  arahan  yang  diberikan  kepadanya (Fuori dan  Gioia, 1993).  Komputer menurut Ahmad, Corbett, Roger, dan  Sussex (dalam Tuzcuoglu, 2001)  ialah alat  yang tidak mampu bertindak sendiri.  Tindak balas komputer bergantung kepada arahan yang diberikan oleh manusia sebagai pengguna.

Menurut  Norhaizat  Mat  Baki dan  Irene  Pang  (2002),  komputer  ialah mesin berteknologi   tinggi  yang  digunakan  untuk  menyimpan  dan  memproses   maklumat. Noresah   Baharom,   et  al.  (1994)   mendefinisikan  komputer   sebagai  alat   atau  sistem elektronik yang dapat memudahkan penyimpanan maklumat yang banyak dan kompleks serta   membolehkan maklumat  tersebut  dianalisis dan  dicapai  dengan  cepat  apabila diperlukan. Sementara  komputer  menurut Othman  Shariff  (2001)  ialah peralatan yang melakukan tiga  perkara  iaitu  menerima arahan  input,   memproses   maklumat,  dan mengeluarkan output.

Shelly,  Cashman,   Gunter,   dan  Gunter   (2002)  pula  mendefinisikan  komputer sebagai sebuah mesin eletronik yang beroperasi di bawah kawalan arahan-arahan yang disimpan di dalam ingatannya. Mesin tersebut boleh menerima data, memanipulasi data mengikut peraturan-peraturan yang tertentu, menghasilkan keputusan, dan menyimpan keputusan tersebut untuk kegunaan pada  masa yang akan  datang.  Definisi  tersebut telah mengaitkan komputer sebagai alat eletronik untuk input, proses, output, dan storan data.

Ken Neo dan  Neo Mai  (2000) pula telah mengaitkan definisi komputer  dengan kerja-kerja   yang  dilakukan  oleh manusia.  Menurut  mereka,   komputer   ialah  mesin eletronik   yang  kompleks yang  memproses   data.   Komputer  membolehkan pengguna melakukan kerja-kerja  yang terlalu membebankan, membosankan, dan kompleks untuk ditangani.  Komputer membantu melakukan tugas-tugas  yang kompleks dengan pantas dan cepat.

Menurut  Tuzcuoglu (2001)  komputer  ialah  alat  interaktif  dan  telah  menjadi sebahagian kehidupan harian  manusia. Komputer digunakan  di kebanyakan pejabat, bank,  atau   kilang  untuk  pelbagai  tujuan  seperti   penyimpanan  rekod,   pengurusan
pejabat,   perbankan,   pengawalan   trafik,   pemprosesan   perkataan,   dan  permainan. Peningkatan  mendadak  penggunaan  teknologi  komputer  telah  mengubah  kehidupan jutaan manusia serta organisasi sosial di mana mereka bekerja.

Komputer juga dikaitkan teknologi maklumat. Menurut Martin  (1994), teknologi maklumat  terdiri  dari  semua bentuk teknologi   yang  terlibat  dalam  pengumpulan, manipulasi,  komunikasi, persembahan,  dan  menggunakan data  termasuk data  yang telah ditransformasikan kepada maklumat. Teknologi maklumat juga dikatakan sebagai satu   alat   yang  dapat  membantu  manusia  untuk  bekerja   dengan  maklumat  dan melakukan tugasan  yang  berkaitan  dengan memproses   maklumat  (Haag   dan Keen,
1996).

Sean   (dalam   Mcleod,  1998)    pula  menyatakan   bahawa  teknologi   maklumat mengandungi tiga komponen yang tidak boleh terpisah iaitu komputer,  komunikasi, dan tahu-guna. Gabungan tersebut mencipta peluang kepada manusia dan organisasi untuk menjadi lebih produktif, efektif, dan berjaya. Komputer dan rangkaian  komputer tidak berguna jika tidak tahu  digunakan. Mengetahui bila hendak menggunakan komputer sama  penting  dengan  mengetahui  bagaimana  hendak  menggunakannya.  Juga  tidak kurang penting ialah kebolehan berkomunikasi  melalui komputer  iaitu menghubungkan manusia melalui teknologi maklumat.

Huraian  tersebut memperlihatkan pula perluasan  istilah teknologi  maklumat kepada  kepada  teknologi   maklumat  dan  komunikasi (ICT).   Menurut  Kementerian Pelajaran Malaysia [KPM] (2001),  ICT  ialah sistem  yang  membolehkan pengumpulan, pengurusan, manipulasi, perolehan  dan komunikasi maklumat dalam pelbagai bentuk. Dalam  konteks   pendidikan,  ICT   bermaksud   penggunaan  teknologi   maklumat  dan komunikasi   yang   menyokong  proses    teras    dalam  pengurusan  dan   pentadbiran, pengajaran dan pembelajaran, serta pendidikan sepanjang hayat.

Fenomena kebimbangan terhadap komputer  dan penggunaan komputer  dikenali sebagai  technophobia   yang  bermaksud   keengganan  menerap  teknologi,   khususnya komputer   (Daniel,   1999).   Rosen  dan   Weil  (dalam   Orr,   2002)  telah  mengklasifikasi technophobia  kepada tiga tahap  iaitu  (a) anxious  technophobe  iaitu memperlihatkan tanda-tanda  klasik reaksi  kebimbangan apabila  menggunakan teknologi  seperti  tapak tangan berpeluh,  degupan jantung kencang, atau  sakit kepala (b)  cognitive technophobe iaitu secara luaran kelihatan bersahaja dan relaks tetapi dalaman penuh dengan sikap negatif,  dan  (c)   uncomfortable   user   iaitu  memperlihatkan sedikit   keresahan   atau memberi  pernyataan  negatif yang sedikit.  Secara  amnya,  kebimbangan tahap  ketiga tidak memerlukan kauseling personal.

*Esei ini merupakan sebahagian daripada tesis MSc. (Education Management)
penulis di Universiti Utara Malaysia, 06010 Sintok, Kedah Darul Aman.

klik sini untuk maklumat lebih lanjut... http://sahc.kedah.edu.my/esei_karya/Microsoft%20Word%20-%20KOMPUTER%20DAN%20ISU.pdf
Dicatat oleh arnieza kaOru di 6:42 PG
E-melkan IniBlogThis!Kongsi pada XKongsi ke FacebookKongsi ke Pinterest

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama
Langgan: Catat Ulasan (Atom)

click to create your own

Islamic widget

Asmaul Husna 99 Beautiful Names of Allah

SENARAI CATATAN BLOG KAORU ^_^

  • AKTIVITI NYANYIAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN VIDEO
  • HAIWAN KESAYANGAN SAYA
  • INTERAKSI 1 : PENGGUNAAN ENJIN PENCARI BAHAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 1 : PENGGUNAAN ENJIN PENCARI BAHAN BAHASA MELAYU (KATALOG INTERNET)
  • INTERAKSI 2 : MENGGUNAKAN INTERNET, ENJIN PENCARI BAHAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 3 : APLIKASI GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET (BROSUR)
  • INTERAKSI 3 : APLIKASI GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET (ETIKA PENGGUNAAN INTERNET)
  • INTERAKSI 3 : APLIKASI GARIS PANDUAN DAN ETIKA PENGGUNAAN INTERNET (LICENSE CREATIVE COMMON)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - MEMBACA)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - MENDENGAR DAN BERTUTUR 2)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - MENDENGAR DAN BERTUTUR)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - MENULIS)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - SENI BAHASA)
  • INTERAKSI 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (KEMAHIRAN BERBAHASA - TATABAHASA)
  • INTERAKSI 5 : MEMBINA DAN MENGGUNAKAN TAPAK, LAMAN WEB PEMBELAJARAN DAN PAKEJ TUTORIAL PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (PROSEDUR PEMBINAAN LAMAN WEB)
  • INTERAKSI 5 : MEMBINA DAN MENGGUNAKAN TAPAK, LAMAN WEB PEMBELAJARAN DAN PAKEJ TUTORIAL PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU (PROSEDUR)
  • INTERAKSI 6 : MEMBINA DAN MENGAPLIKASIKAN STRUKTUR DAN PERPAUTAN DALAM PENYUSUNAN BAHAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 7 : MENGAPLIKASIKAN MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU.
  • INTERAKSI 8: PENGAJARAN BAHASA MELAYU SECARA DALAM TALIAN DAN LUAR TALIAN
  • INTERAKSI 9: MENGEDIT BAHAN PENGAJARAN BAHASA MELAYYU SECARA ATAS TALIAN MENJADI BROSUR, NEWSLETTER DAN KAD PENGUMUMAN
  • INTERAKSI 10 : MEMBINA BAHAN VIDEO DAN AUDIO UNTUK PENGAJARAN KEMAHIRAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 11: PENGAJARAN BAHASA MELAYU SECARA SIDANG VIDEO
  • INTERAKSI 12 : MENGGUNAKAN ALAT PENGARANGAN DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 13 : MEREKA CIPTA ANIMASI DALAM PERSEMBAHAN BAHAN PENGAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 14 : BENGKEL CAKERA PADAT PEMBELAJARAN DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU
  • INTERAKSI 15 : SEMINAR DAN PAMERAN TMK DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU DEKAD, KINI DAN MENDATANG.
  • ISU-ISU SEMASA TENTANG PENGGUNAAN KOMPUTER

Islamic Quote

Islamic Quote of the Day

Digital Clock Islamic

Digital Clock Islamic Ornamental Button

calendar kaoru

Islamic Calendar

Blogger Themes

Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Selamat Datang ke Blog Kaoru...Blogger Tips and TricksLatest Tips For BloggersBlogger Tricks

Members Kaoru

  • BLOG SAIFUL
    11 tahun yang lalu
  • BLOG ZURINA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG JOSEPHINE
    11 tahun yang lalu
  • BLOG SIEW LI
    11 tahun yang lalu
  • BLOG AZWA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG LIANA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG ALLERY
    11 tahun yang lalu
  • BLOG JOSEPH
    11 tahun yang lalu
  • BLOG TARMIZI
    11 tahun yang lalu
  • BLOG HAFIZ
    11 tahun yang lalu
  • BLOG TIKAH
    11 tahun yang lalu
  • BLOG AINUL
    11 tahun yang lalu
  • BLOG SIEW LENG
    11 tahun yang lalu
  • BLOG FIKRI
    11 tahun yang lalu
  • BLOG AZIM
    11 tahun yang lalu
  • BLOG POR
    11 tahun yang lalu
  • BLOG ASUN
    11 tahun yang lalu
  • BLOG JACK
    11 tahun yang lalu
  • BLOG AIDA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG TASHA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG JANI
    11 tahun yang lalu
  • BLOG TEA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG SOLLEHAH
    11 tahun yang lalu
  • BLOG GELMY
    11 tahun yang lalu
  • BLOG PEREIRA
    11 tahun yang lalu
  • BLOG EN.KHAIRI
    14 tahun yang lalu

About Me

Foto saya
arnieza kaOru
Sungai Petani, Kedah, Malaysia
Selamat Datang Ke Blog Saya, Nurul Aniza Shaini. a.k.a Arnieza KaOru. Mudah-mudahan segala maklumat yang terdapat dalam blog ini dapat dikongsi bersama-sama. In Sha Allah, ilmu yang akan disampaikan akan diberkati dan dirahmati. Amin...
Lihat profil lengkap saya

BILANGAN PELAWAT BLOG ARNIEZA KAORU ^_^

the best web counter
Know Web Hits

Hiasan Maple


Followers Kaoru


Animated School Pencil


Sederhana Itu Indah

Tema Ringkas. Imej tema oleh konradlew. Dikuasakan oleh Blogger.