KOMPUTER DAN ISU-ISU BERKAITAN
(Oleh: Ahmad Fauzi bin Mohamed)
(Oleh: Ahmad Fauzi bin Mohamed)
Dunia masa kini telah didorong oleh perubahan-perubahan yang digerakkan oleh teknologi dan ledakan maklumat. Perkembangan tersebut telah mengubah dunia menjadi sebuah tempat tanpa sempadan atau kampung sejagat iaitu perkembangan yang berlaku di tempat lain akan segera memberi impak kepada kita semua (Wan Mohd. Zahid Mohd. Noordin, 1993). Menurut Darr dan Goodman (dalam Irwin, 2000), penciptaan dan perkembangan komputer akan memberi kesan perubahan sekurang-kurangnya kepada tiga perkara iaitu tingkah laku interpersonal, komunikasi, dan pendidikan.
Malaysia juga sedang menuju ke arah pembangunan dan perubahan yang pesat. Hala tuju negara untuk menjadi negara maju menjelang tahun 2020 memerlukan tenaga manusia yang terlatih dalam pelbagai bidang. Dalam bidang teknologi umpamanya, keperluan akan berteraskan kepada kuasa suria, angin, nuklear, bioteknologi, komputer, elektronik, robotik dan komunikasi yang tidak terhad. Walaupun perkembangan tersebut seharusnya menyaksikan penggunaan komputer dalam pendidikan semakin menyerlah, namun pelaksanaan program berasaskan teknologi maklumat khususnya di sekolah- sekolah didakwa lembap dan dianggap masih jauh ketinggalan.
Komputer berasal dari bahasa Latin computare iaitu yang membawa makna menghitung. Komputer pada dasarnya ialah sebuah mesin yang dapat menyimpan dan mengolah atau memproses data. Komputer tidak boleh berfikir atau membuat taakulan tetapi boleh melaksanakan tugasan berdasarkan arahan yang diberikan kepadanya (Fuori dan Gioia, 1993). Komputer menurut Ahmad, Corbett, Roger, dan Sussex (dalam Tuzcuoglu, 2001) ialah alat yang tidak mampu bertindak sendiri. Tindak balas komputer bergantung kepada arahan yang diberikan oleh manusia sebagai pengguna.
Menurut Norhaizat Mat Baki dan Irene Pang (2002), komputer ialah mesin berteknologi tinggi yang digunakan untuk menyimpan dan memproses maklumat. Noresah Baharom, et al. (1994) mendefinisikan komputer sebagai alat atau sistem elektronik yang dapat memudahkan penyimpanan maklumat yang banyak dan kompleks serta membolehkan maklumat tersebut dianalisis dan dicapai dengan cepat apabila diperlukan. Sementara komputer menurut Othman Shariff (2001) ialah peralatan yang melakukan tiga perkara iaitu menerima arahan input, memproses maklumat, dan mengeluarkan output.
Shelly, Cashman, Gunter, dan Gunter (2002) pula mendefinisikan komputer sebagai sebuah mesin eletronik yang beroperasi di bawah kawalan arahan-arahan yang disimpan di dalam ingatannya. Mesin tersebut boleh menerima data, memanipulasi data mengikut peraturan-peraturan yang tertentu, menghasilkan keputusan, dan menyimpan keputusan tersebut untuk kegunaan pada masa yang akan datang. Definisi tersebut telah mengaitkan komputer sebagai alat eletronik untuk input, proses, output, dan storan data.
Ken Neo dan Neo Mai (2000) pula telah mengaitkan definisi komputer dengan kerja-kerja yang dilakukan oleh manusia. Menurut mereka, komputer ialah mesin eletronik yang kompleks yang memproses data. Komputer membolehkan pengguna melakukan kerja-kerja yang terlalu membebankan, membosankan, dan kompleks untuk ditangani. Komputer membantu melakukan tugas-tugas yang kompleks dengan pantas dan cepat.
Menurut Tuzcuoglu (2001) komputer ialah alat interaktif dan telah menjadi sebahagian kehidupan harian manusia. Komputer digunakan di kebanyakan pejabat, bank, atau kilang untuk pelbagai tujuan seperti penyimpanan rekod, pengurusan
pejabat, perbankan, pengawalan trafik, pemprosesan perkataan, dan permainan. Peningkatan mendadak penggunaan teknologi komputer telah mengubah kehidupan jutaan manusia serta organisasi sosial di mana mereka bekerja.
Komputer juga dikaitkan teknologi maklumat. Menurut Martin (1994), teknologi maklumat terdiri dari semua bentuk teknologi yang terlibat dalam pengumpulan, manipulasi, komunikasi, persembahan, dan menggunakan data termasuk data yang telah ditransformasikan kepada maklumat. Teknologi maklumat juga dikatakan sebagai satu alat yang dapat membantu manusia untuk bekerja dengan maklumat dan melakukan tugasan yang berkaitan dengan memproses maklumat (Haag dan Keen,
1996).
Sean (dalam Mcleod, 1998) pula menyatakan bahawa teknologi maklumat mengandungi tiga komponen yang tidak boleh terpisah iaitu komputer, komunikasi, dan tahu-guna. Gabungan tersebut mencipta peluang kepada manusia dan organisasi untuk menjadi lebih produktif, efektif, dan berjaya. Komputer dan rangkaian komputer tidak berguna jika tidak tahu digunakan. Mengetahui bila hendak menggunakan komputer sama penting dengan mengetahui bagaimana hendak menggunakannya. Juga tidak kurang penting ialah kebolehan berkomunikasi melalui komputer iaitu menghubungkan manusia melalui teknologi maklumat.
Huraian tersebut memperlihatkan pula perluasan istilah teknologi maklumat kepada kepada teknologi maklumat dan komunikasi (ICT). Menurut Kementerian Pelajaran Malaysia [KPM] (2001), ICT ialah sistem yang membolehkan pengumpulan, pengurusan, manipulasi, perolehan dan komunikasi maklumat dalam pelbagai bentuk. Dalam konteks pendidikan, ICT bermaksud penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi yang menyokong proses teras dalam pengurusan dan pentadbiran, pengajaran dan pembelajaran, serta pendidikan sepanjang hayat.
Fenomena kebimbangan terhadap komputer dan penggunaan komputer dikenali sebagai technophobia yang bermaksud keengganan menerap teknologi, khususnya komputer (Daniel, 1999). Rosen dan Weil (dalam Orr, 2002) telah mengklasifikasi technophobia kepada tiga tahap iaitu (a) anxious technophobe iaitu memperlihatkan tanda-tanda klasik reaksi kebimbangan apabila menggunakan teknologi seperti tapak tangan berpeluh, degupan jantung kencang, atau sakit kepala (b) cognitive technophobe iaitu secara luaran kelihatan bersahaja dan relaks tetapi dalaman penuh dengan sikap negatif, dan (c) uncomfortable user iaitu memperlihatkan sedikit keresahan atau memberi pernyataan negatif yang sedikit. Secara amnya, kebimbangan tahap ketiga tidak memerlukan kauseling personal.
*Esei ini merupakan sebahagian daripada tesis MSc. (Education Management)
penulis di Universiti Utara Malaysia, 06010 Sintok, Kedah Darul Aman.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan