KATALOG ALAMAT INTERNET BERKAITAN BAHASA MELAYU
BIL
|
TAJUK
| |
1
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Pembentangan kertas Ybhg. Tan Sri Abu Bakar Bin Haji Abdullah
Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Malaysia di Kongres Bahasa Dan Persuratan Melayu Ke-Viii Sempena Bulan Bahasa Kebangsaan 2011 “Bahasa Melayu Dalam Perkhidmatan Awam” |
BIL
|
TAJUK
|
Bahasa Melayu Kuno
|
2
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Berkurun lamanya orang yang tinggal di alam Melayu ini hidup berkelompok tanpa berhubungan dengan kelompok yang lain. Mereka dipisahkan oleh gunung-ganang dan lautan yang luas. Walaupun pada mulanya mereka satu asal tetapi kerana terputusnya hubungan di antara satu kelompok dengan kelompok yang lain dalam masa yang sangat lama, maka setiap kelompok mengatur cara hidup dan menggunakan pertuturan mereka sendiri sesuai dengan keadaan alam dan keperluan hidup mereka masing-masing. Akibat keadaan inilah timbulnya suku bangsa dan bahasa yang terdapat di Indonesia dan pelbagai loghat/dialek bahasa Melayu di Tanah Semenanjung.
|
BIL
|
TAJUK
|
Asal Usul Bahasa Melayu
|
3
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Artikel ini membincangkan mengenai asal usul bangsa Melayu, perkembangan bahasa Melayu, peralihan bahasa Melayu kuno ke Bahasa Melayu Klasik, Bahasa Melayu Klasik, Bahasa Melayu Moden.
|
BIL
|
TAJUK
|
Kata Homograf
|
4
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Artikel ini adalah mengenai definisi, contoh – contoh kata homograf, dan juga cadangan latihan. Pelbagai contoh bela, sepak, rending, semak, perang, sela, tekad, selak, serak, perah, gelang, dan juga reda.
|
BIL
|
TAJUK
|
Soalan Karangan Pelbagai Jenis
|
5
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Artikel ini memberi latihan kepada calon SPM untuk mengarang jenis karangan keperihalan, fakta, cereka, imaginasi, perbincangan, pendapat, ulasan, dialog, wawancara, laporan, ceramah, ucapan dan syarahan.
|
BIL
|
TAJUK
|
Mari Belajar Bahasa Melayu KBSR Tahap Dua
|
6
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Artikel ini adalah berkaitan tentang golongan kata.katabantu.kata bilangan.kata hubung.kata kerja,kata nafi.kata nama.kata pangkal.kata pemeri.kata penegas.kata penguat.kata perintah.kata seru.kata sifat.kata tanya.kata keterangan.kata ganda
|
BIL
|
TAJUK
|
Portal Rasmi Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia
|
8
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Rujukan dalam PRPM meliputi kamus Melayu dan Inggeris, istilah (Malaysia, Indonesia dan Brunei), ensiklopedia, puisi, bahasa sukuan (Sabah dan Sarawak), peribahasa, arkib khidmat nasihat DBP, tesaurus bahasa Melayu, kandungan laman WEB DBP dan kandungan laman WEB lain yang ditentukan oleh DBP
|
BIL
|
TAJUK
|
Teknik Membaca SQ3R
|
9
|
URL
| |
SINOPSIS
|
SQ3R ialah teknik membaca kritis yang telahdiperkenalkan oleh Robinson (1961). Ia merupakansatu kaedah membaca yang memerlukan seseorangmempersoal kesesuaian maklumat yang terdapatdalam suatu bahan yang dibaca dengan tugasan yangperlu diselesaikan.
|
BIL
|
TAJUK
|
Pemarkahan Karangan Umum Dan Karangan Upsr
|
10
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Kertas ini membincangkan secara ringkas PMM bagi karangan. Tumpuan perbincangan ialah pada aspek amali pemarkahan karangan. Beberapa contoh PMM karangan dikemukakan. Pemarkahan karangan peringkat sekolah rendah diberi perhatian istimewa dengan harapan kecemerlangan pendidikan bahasa kita semerbak sejak peringkat sekolah rendah lagi. Bagaimanapun, contoh-contoh PMM yang dikemukakan di sini tidak semestinya sama dengan PMM dalam ujian sebenar. Sebagai melengkapkan kertas ini, dibincangkan juga teknik memarkah, penyelarasan dan beberapa isu yang berkaitan dengan pemeriksaan karangan.
|
BIL
|
TAJUK
| |
11
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Sekali lagi, karangan ialah gubahan fikiran. Gubahan fikiran yang ringkas ialah satu perkataan. Guru yang baik mengajarkan karangan secara bertatatingkat, iaitu menulis perkataan, frasa, satu ayat, beberapa ayat dan seterusnya beberapa perenggan. Maka wujudlah beberapa teknik. Antaranya termasuklah karangan berpandu, karangan terkawal dan mengarang secara bebas. Setiap teknik ini ada subtekniknya yang tersendiri. Mereka yang bergelar guru Bahasa Melayu di sekolah rendah mengetahui teknik ini dan berkemahiran mengendalikannya dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Jadi, gunakanlah teknik yang bersesuaian dengan murid-murid cikgu.
|
BIL
|
TAJUK
| Petua Penulisan Karangan Bahasa Melayu Sekolah Rendah UPSR |
12
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Beberapa isi kandungan di dalam artikel ini telah diubahsuai dan dipermudahkan oleh Cikgu Amiene Rev berdasarkan sumber asal yang diperolehi menerusi:http://members.tripod.com/~skdarau/petua.html
|
BIL
|
TAJUK
| |
13
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan negara Malaysia menjadi mata pelajaran yang wajib diajarkan di sekolah rendah dan menengah. Bagi menjamin keberkesanan mata pelajaran ini kepada para pelajar, maka tenaga pengajar perlu mengetahui teknik yang betul untuk mengajar mata pelajaran bahasa Melayu.
|
BIL
|
TAJUK
|
Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu
|
14
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Pendidikan peringkat rendah adalah pendidikan yang bertujuan untuk melahirkan insan yang seimbang serta berkembang secara menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani selaras dengan hasrat Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan Falsafah Pendidikan Negara.
|
BIL
|
TAJUK
|
Pengajaran Pemulihan Dalam Bahasa Melayu Kedua: Siapa Dan Mengapa?
|
15
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Adalah lumrah apabila kita mengatakan bahawa kadar penguasaan atau daya pembelajaran antara seorang pelajar dengan pelajar lain adalah berbeza. Banyak faktor yang telah dikemukakan oleh para penyelidik pendidikan dan perkembangan mental mengenai perkara tersebut. Namun usaha untuk memulihkan ketidaksetaraan kadar penguasaan atau daya belajar ini masih belum berhasil kerana setiap pelajar menghadapi latar kehidupan, perkembangan
mental dan pertumbuhan fizikal yang berbeza.
|
BIL
|
TAJUK
|
Huraian Sukatan Pelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah Tahun 4 Bahasa Melayu
|
16
|
URL
| |
SINOPSIS
|
Huraian Sukatan Pelajaran ini menjelaskan hasil pembelajaran yang perlu dikuasai oleh murid berasaskan pendekatan masteri. Hasil pembelajaran tersebut dinyatakan secara eksplisit mengikut tahap kesukaran isi kandungan dan tahap keupayaan murid. Hasil pembeljaaran diperingkatkan kepada tiga aras, iaitu Aras 1 (aras asas), Aras 2 (aras sederhana), dan Aras 3 (aras cemerlang).
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan